Z regionu

Příliš pomalý expres Pendolino jede

Na trati Praha - Plzeň - Cheb začal jezdit rychlovlak. Důvody k radosti ale kalí skutečnost, že po běžném koridoru. Ve výstavbě rychlostních tratí totiž Česká republika zaostává jak za Evropou, tak řadou asijských zemí.

Byla to velká sláva. Politici z hnutí ANO na konci srpna oznámili, že rychlovlak Pendolino bude z Prahy a Plzně pokračovat přes Cheb také do Karlových Varů. Skvělá zpráva obyvatelům celého regionu. Vlak je rychlé, bezpečné, a navíc ekologické spojení. Jako většina PR akcí vládního hnutí má ale i tato několik skrytých vad. A rozhodně ne malých.Zaprvé do Karlových Varů sice bude jezdit rychlovlak, ale žádná rychlostní trať tam nevede. A nevede ani do Chebu, ani z Plzně do Tachova. Na západ Čech totiž nevede dosud žádná rychlostní železnice.

Stát sice před časem koridor z Plzně modernizoval a do roku 2022 konečně osadí i prvky evropského zabezpečovacího systému ETCS, ale proti rozvinutým státům nabíráme stále větší skluz. Japonský Šinkansen jezdí už od 60. let minulého století. Ve Francii se vysokorychlostní tratě budují už od konce 70. let.
Dokonce i v sousedním Polsku jezdí vlaky PKP Intercity běžně rychlostí 200 kilometrů v hodině
a už od roku 2023 by měly jezdit až 250 kilometrů v hodině.

Pro srovnání v České republice se na koridorových tratích jezdí maximálně 160 kilometrů, a to kvůli častým výlukám jen někde. První rychlostní trati bychom se tak mohli dočkat kolem roku 2050, a to zřejmě z Prahy do Drážďan. A to ještě jen tehdy, když nám na ni dá peníze Evropská unie.

Red.